نامه بسیج دانشجویی به وزیر بهداشت: شیوه توزیع واکسن کرونا را اصلاح کنید

نامه بسیج دانشجویی به وزیر بهداشت: شیوه توزیع واکسن کرونا را اصلاح کنید

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در نامه‌ای به وزیر بهداشت، ضمن اشاره به مشکلات فراوان ایجادشده در خصوص توزیع واکسن آنفولانزا، خواستار ثبت تمام فرایند توزیع واکسن کرونا در سامانه ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت دارو (تیتک) سازمان غذا و دارو شد.

متن کامل نامه به شرح زیر است:

استاد ارجمند جناب آقای دکتر نمکی

وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

سلام علیکم

با صلوات بر محمد (ص) و آل پاکش، ضمن عرض تقدیر و تشکر از زحمات جنابعالی و مجموعه کادر درمان در طول همهگیری ویروس کرونا و نیز تلاشهای جهادی صورتگرفته در خصوص واکسن کرونا، همانگونه که مستحضر میباشید؛چالش‌ اساسی پس از تولید یا واردات واکسن، نظام توزیع آن است. مواضع مسئولین مربوطه و فرایند اعلامشده در ارتباط با شیوه توزیع واکسن، نگرانیهایی جدی در پی داشته است. در صورتی که وزارت بهداشت عملکرد مناسبی در این زمینه نداشته باشد، بلاشک شاهد هدررفت منابع کشور و نارضایتی ملی خواهیم بود. بسیج دانشجویی با گردآوری نظرات کارشناسان این حیطه به بررسی این موضوع پرداخته و راهحلهایی جهت توزیع هرچه بهتر و مطمئنتر واکسن کرونا ارائه میدهد.

در ابتدا ذکر این نکته ضروری به نظر میرسد که توزیع واکسن مقولهای متفاوت با تزریق واکسن است. به نظر میرسد عدم توجه به این تفکیک، موجب اتخاذ مواضع نادرست برخی مسئولین شده است. توزیع واکسن باید بر عهده سازمان غذا و دارو و به همراه ثبت اطلاعات آن در سامانه تیتک (TTAC) این سازمان باشد. تزریق واکسن نیز طبیعتاً بر عهده شبکههایبهداشت خواهد بود.

تجربه تلخ واکسن آنفولانزا پیش روی ماست که در نتیجه اقدامات صورتگرفته، شاهد هدررفت منابع ارزی در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی بودیم. در مسئله واردات واکسن آنفلوآنزا، با وجود چنین سامانهای جهت نظارت بر زنجیره تأمین و توزیع، هیئت امنای صرفهجویی ارزی در معالجه بیماران، ۱/۷ میلیون از مجموع ۲ میلیون دوز واکسن وارداتی را ترخیص نموده و در اختیار دانشگاههای علوم پزشکی قرار داد و سپس از طریق معاونت بهداشت دانشگاهها، واکسن در شبکههایبهداشت توزیع شد.

متأسفانه تاکنون هیچ گزارشی از جزئیات توزیع واکسن آنفولانزا ارائه نشده و مشخص نیست دانشگاهها و شبکههای بهداشت چه تعداد واکسن دریافت و تزریق کردهاند. این درحالی است که حدود 300 هزار واکسن کرونا باقیمانده در فرایند توزیع سازمان غذا و دارو وارد شده و با ثبت اطلاعات در سامانه تیتک، به طور دقیق ورودی و خروجی هر مرکز پخش و کد ملی هر فرد دریافتکننده مشخص است.

لازم به اشاره است که واکسن کرونا به صورت رایگان عرضه میگردد و تقاضای همگانی دارد؛ به همین دلیل انگیزه برای خروج واکسن از زنجیره در بیشترین حد ممکن است و کوچکترین خللی در نظارت بر نظام توزیع میتواند خسارات بسیاری به همراه داشته باشد.

هرچند برنامه جدید وزارتخانه در توزیع، یعنی ورود سامانه تیتک در مرحله آخر توزیع و اتصال آن به سامانه سیب (سامانه یکپارچه بهداشت)، جلوی بسیاری از موارد احتکار، قاچاق معکوس و… را خواهد گرفت؛ اما همچنان احتمال خروج واکسن از زنجیره توزیع وجود دارد؛ چرا که تعداد واکسنهای خروجی دانشگاهها و تعداد واکسنهای ورودی به شبکههایبهداشت همچنان مشخص نخواهد بود.

بنابراین لازم است توزیع واکسن کرونا با استفاده از شرکتهای پخش صورت بگیرد؛ بدین معنا که پس از ثبت اطلاعات مربوطه در سامانه تیتک، شرکتهای پخش، واکسن را در اختیار شبکههای بهداشت قرار داده و شبکهها نیز قبل از تزریق هر دوز واکسن استعلام اصالت آن را توسط سامانه تیتک انجام دهند.

امید است استفاده از این سازوکار، آسیبهای احتمالی مذکور را به حداقل رسانده و ضمن جلوگیری از هدررفت بیتالمال، شرایط جلب اعنماد عمومی را نیز فراهم آورد.

 

و من ا… التوفیق

مسئول بسیج دانشجویی

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

حمیدرضا دهقان منشادی

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *