گزارش مشروح نشست پرسش و پاسخ پاسخگو در برابر جمهور

گزارش مشروح نشست پرسش و پاسخ پاسخگو در برابر جمهور

نشست پاسخگو در برابر جمهور، جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی با سخنگوی دولت سیزدهم، دکتر بهادری جهرمی بود که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تاریخ ۲۰ آذر ۱۴۰۲ برگزار شد. در این برنامه، که برای اولین بار در این سطح در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می شد، ابتدا نمایندگان تشکل های رسمی دانشگاه یعنی بسیج دانشجویی و انجمن اسلامی ۱۳۴۸، بیانیه ای خوانده و مطالبات خود را مطرح کردند که سخنگوی دولت به آنها پاسخ داد و برای مواردی که قابلیت پیگیری داشتند، قول پیگیری دادند.

در ادامه برنامه نیز به قید قرعه، تعدادی از حضار انتخاب شده و به صورت مستقیم سوالات و دغدغه های خود را با جناب سخنگو در میان گذاشتند و از ایشان پاسخ شنیدند.

گزیده ای از صحبت های دکتر بهادری جهرمی در پاسخ به مطالبات تشکل ها در حوزه بهداشت و درمان، خودرو، مسکن، اقتصاد و نقدینگی، بانکداری و فساد ستیزی:

سخنگوی دولت در رابطه با مسئله بهداشت و درمان گفت: دولت سیزدهم علی رغم اینکه تمرکز خود را به حل بحران‌ها گذاشت سایر حوزه‌ها را هم مغفول نگذاشت. خصوصاً در حوزه بهداشت توانستیم از قعر جدول واکسیناسیون به صدر جدول جهانی در این زمینه برسیم.

سخنگوی دولت تاکید کرد: در حوزه بهداشتی طرح‌های زیادی را اجرا کردیم. در حدود ۱۵ هزار تخت بیمارستانی اضافه کردیم که حدود ۱۰ درصد کل تخت‌های ایجاد شده در کشور است که در این دو سال صورت گرفته است.

در بخش تخت‌های آی سی یو حدود ۵۰۰ تخت از کل ۱۰۰۰ تخت کشور در این دو سال به وجود آمده است. در عین حال پروژه بهداشتی که حدود ۱۰۰ پروژه از ۵۰۰ پروژه مورد نظر بهداشتی در مناطق کمتر توسعه یافته تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است.

بهادری جهرمی گفت: در بیمه‌های تحت پوشش، حوزه ناباروری، مادران باردار و نیز کودکان تا ۵ سالگی تحت پوشش بیمه قرار گرفتند. همچنین از ۴۰۰ قلم دارو به ۱۰۰۰ قلم دارو تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.

وی با اشاره به حوزه خودرو ادامه داد: پنج خودرو از جمله خودرو پراید در دو سال گذشته به دلیل کیفیت پایین از خط تولید کنار گذاشته شدند. در چهار سال گذشته متوسط زیر ۸۰۰ هزار خودرو تولید شده است در حالی که نیاز واقعی ما حدود ۱٫۵ خودرو در سال است و امسال هدف گذاری کردیم به این عدد ۱٫۵ میلیونی برسیم و ثبات فعلی بازار خودرو به همین دلیل است. در عین حال باید گفت در سال گذشته حدود ۱.۳۴ میلیون خودرو تولید کردیم.

وی ادامه داد: در تولید خودرو برقی که جز اولویت‌های ماست، ۱۰۰ ایستگاه شارژ برقی را افتتاح کردیم و در کنار تحویل ۴۰ اتوبوس برقی و ۸۰ تاکسی برقی، ۲۰۰ تاکسی برقی دیگر هم در این هفته تحویل خواهیم داد.

سخنگوی دولت در خصوص بخش مسکن اظهار داشت: از وعده ۴ میلیون مسکن در ۴ سال نه به عنوان یک شعار بلکه به عنوان یک نیاز واقعی در کشور که در گذشته ساخته نشده بود و آثار کمبودش را در جامعه می‌دیدیم، در حال حاضر بیش از یک میلیون و ۵۷۱ هزار مسکن با عبور از مرحله برنامه ریزی در حال تکمیل است. در عین حال حدود یک و نیم میلیون زمین برای ساخت در حال برنامه‌ریزی برای واگذاری است.

وی ‌ادامه داد: هر هفته شاهد افتتاح تدریجی مسکن خواهیم بود در عین حالی که در بخش نوسازی بافت‌های فرسوده حدود ۱۵۹ هزار مسکن در حال بازسازی است و اعطای زمین در روستا‌ها و شهر‌ها حدود ۴۰۰ هزار زمین بوده است که به صورت خود مالکی در حال ساخت است و قرار است یک میلیون زمین دیگر نیز واگذار شود.

بهادری جهرمی با اشاره به دستاورد دولت در بخش تجارت خارجی گفت: رسیدن به رکورد ۱۱۲ میلیارد دلار تجارت خارجی که در کل کشور بی سابقه است، این عدد به جز بخش صادرات نفت و مربوط به آمار‌های گمرک است، زیرا بخش نفت و آمار‌های آن جز آمار‌های گمرک به حساب نمی‌آید و باید گفت این حجم تجارت توسط بخش خصوصی و تاجران صورت گرفته و دولت با بسترسازی و حمایت آن‌ها را برای رسیدن به این نقطه کمک کرده است.

وی با اشاره به آمار کنترل رشد نقدینگی کشور گفت: رشد نقدینگی کشور از ۴۰.۳ درصد که با خلق پول و ناترازی بانک‌ها صورت می‌گرفت به ۲۶ درصد رسیده است و دولت با برنامه جلوی ناترازی بانک‌ها را گرفته است و اجازه نمی‌دهد خلق پولی که به سمت غیر از بخش تولید می‌رود را می‌گیرد و این در حالیست که رشد اقتصادی کشور از میانگین ۴ دهم درصد در دهه گذشته به حدود ۶ تا ۷ درصد در ۶ ماهه ابتدای امسال رسیده است.

سخنگوی دولت در خصوص مسئله بانکداری اظهار داشت: نگاه دولت این بوده که بانک ها را در جهت صحیحی که باید می رفتند ساماندهی کند. موسسه مالی و اعتباری نور که ناتراز بود ساماندهی شد.دولت برای سایر موسسات مالی و بانک های ناتراز برنامه دارد و آنها را رصد و تراز می کند و امروز فقط یک بانک دولتی زیان‌ده داریم.

وی در رابطه اقدامات دولت در راستای فسادستیزی دولت گفت: دولت در گشت ارشاد مدیران و تاکنون بیش از ۶۰ مدیر دولتی جابه جا یا برکنار کرده است، هر چند برخی از آن‌ها تخلف داشتند و جرمی مرتکب نشده بودند لذا اگر با فسادی که ممکن است در هر جای دنیا به وجود بیاید برخورد نشود آنگاه باید بگوییم که گشت ارشاد مدیران وجود ندارد و به وظیفه خود عمل نمی‌کند.

بهادری جهرمی ادامه داد: دولت در حال مبارزه با فساد است و استحضار دارید در گذشته به گفته مقامات قوه قضاییه به دلیل برخی انتصاب‌ها، مقاومت‌هایی در برابر مبارزه با فساد صورت می‌گرفت.

 

 مشروح پرسش و پاسخ حضار با سخنگوی دولت:

    پرسش اول؛ افزایش ظرفیت رشته های پزشکی و دندانپزشکی

در رابطه با بحث افزایش ظرفیت، که آثار آن را در کلاسها و بیمارستانها میتوانید ببینید و از مسئولین و دانشجوها بپرسید. افزایش ظرفیت هم در پزشکی هم دندانپزشکی تصویب شد و حتی برای تخصص، که نیاز به امکانات بیشتری دارد در لایحه برنامه هفتم تصویب شد و در صحن مجلس هم تایید شد. و شاهد این هستیم که بدون تخصیص بودجه و پول به دانشگاه ها به این منظور، افزایش ظرفیت به دانشگاه ها ابلاغ شد. از طرفی با اینکه هزینه و زیرساخت برای دانشجوهای خودمان نداریم، الان تعداد زیادی دانشجوهای بین الملل هم آمده اند و اضافه شده اند. اینها مسائل دوره عمومی است.

در حوزه تخصص هم بحث رزیدنت ها مطرح است که جوان ۲۵_۲۶ ساله، در سال اول، ۱۵ کشیک در ماه دارد و نمیتواند خانه برود و به معنای واقعی، رزیدنت، مقیم در بیمارستان است. حق الزحمه اندکی میگیرد و مشمول قانون کار هم نمیشود و جزو نیروی آموزشی تعریف میشود درحالی که بیشتر بار بیمارستان بر روی دوش اوست.

اینها دردهای مزمن نظام‌ سلامت ماست که احساس می شود کسی توجهی به آنها ندارد. و یک موج پوپولیستی یا جریان رسانه ای راه می افتد و تصمیماتی در این حوزه گرفته می شود.

و به نظر بنده ریشه این مسئله این است که با وجود اینکه تولیت در سیاست های کلی به وزارت بهداشت داده شده اما ابزارهای لازم برای ایفای نقش این تولیت به او داده نشده است. اما انتظار پاسخگویی را تماما از وزارت خانه داریم. مثلا تعیین ظرفیت رشته ها به وزارت بهداشت داده نشده، زیرساخت آن را هم به او نمیدهیم مثلا با اینکه هر چند وقت یکبار بیمارستان افتتاح داده می شود اما به وزارت بهداشت مجوز استخدامی داده نمیشود.

در بحث کمبود دارو هم همینطور، یک بخشی از زنجیره دست وزارت بهداشت نیست و دست بانک مرکزی، گمرک و برنامه بودجه است اما ما فقط از وزارت بهداشت انتظار پاسخگویی داریم.

این زنگ خطری است که بهداشت و درمان این دولت با وجود این مشکلات، چه برنامه ای دارد و چه چیزی را میخواهد ارتقا دهد و بالا بیاورد؟ در دوره دوم آقای روحانی طرح تحول سلامت مطرح شد و در اینجا نیز مردم بعد ۴ سال خواهند پرسید که دولت آقای رئیسی در حوزه بهداشت و درمان چه کاری انجام داد؟

    پاسخ سخنگوی دولت به پرسش اول:

شما پیشفرض هایی فرمودید و نتیجه هایی گرفتید. در ابتدا نکته ای که در آن با هم همدل هستیم را عرض بکنم که نگاهمان یکی است، الان بالفعل زیرساخت های لازم برای افزایش ظرفیت آنچنان که باید و شاید موجود نیست. بله ما هم موافقیم که باالفعل این وجود ندارد. یعنی الان نداریم.

نکته دوم اینکه میفرمایید الان حمایت هایی که از کادر درمان، یا رزیدنت که نام بردید، کم است و متناسب با نیاز زندگی و معیشتش نیست که با این هم همدلیم.

ولی شما پیشفرض های دیگر و نتیجه ای داشتید که در آنها با هم همدل نیستیم.

اولا فرمودید دولت سرمایه گذاری نمیکند. این گزاره درست نیست. ما تقریبا سفر استانی نداریم مگر آنکه مصوبه و تقسیم منابع در حوزه بهداشت و درمان دارد. تقریبا سفری نداریم که افتتاحی در حوزه بهداشت و درمان نداشته باشد.

من عرض کردم در طول  همین دو سال ابتدایی، ۱۵ هزار تخت بیمارستانی افزوده شده است. و بیش از ۵۰۰ مرکز تجهیز شده است. خود شما میدانید کارهای زیرساختی معمولا دیربازده اند و طبیعتا در دوسال انتهایی ان شالله بازده بیشتر خواهد بود. این یعنی دولت دارد به زیرساخت توجه میکند و سرمایه گذاری میکند.

پابه پای تکلیفی که شورای انقلاب فرهنگی به دولت فرموده که افزایش ظرفیت بدهید، دولت به  افزایش زیرساخت و تعیین منابع هم دارد توجه میکند.

در حوزه نیروی انسانی، یعنی آن مجوزهای استخدامی که مطرح کردید، که این گزاره هم صحیح نبود. من الان آمار را به همراه ندارم. شاید مسئولین حاضر در اینجا بهتر حضور ذهن داشته باشند. مثلا در حوزه پرستاری ۳۵ هزار مجوز استخدامی در طول این دو سال داده شده است. این را از ذهن میگویم و تاکید میکنم شاید دقیق نباشد؛ اما مجوزهای استخدامی که وزارت بهداشت چه در حوزه پرستاری و چه پزشکی داشته، البته با الویت دهی مناطق محروم و آن جاهایی که نیاز به توسعه داریم.

چون افزایش ظرفیت بناست بتواند در شهرستانها و شهرهای کوچکتر که پزشک و متخصص نداریم ولی کادر درمان داریم، آنجا فعال شود.

نگویید چون در علوم پزشکی شهید بهشتی تهران به ما مجوز استخدامی ندادید پس افزایش ظرفیت ندهید.قرار است اینجا تحصیل بگیرد، اینجا زیرساخت بدهیم ولی مجوز استخدامی را به مناطق محروم و آنجایی که باید برود و فعالیت بکند، بدهیم.

پس برای آن مناطقی که امکان به کارگیری نیرو وجود دارد و برای مناطقی که نیرو ندارند، مجوز استخدامی میدهد و آزمون هم مسمتر گرفته میشود و هرچندتا نیاز باشد آزمون میگیرند. هم در حوزه زیرساخت هم ‌در حوزه نیروی انسانی.

فرمودید رزیدنت حق الزحمه اش متناسب نیست. من هم میگویم درست میفرمایید. هیچ دفاعی در این نداریم. زیرا وقتی سالها، سالهای تورمی است معمولا درآمدها کفاف هزینه ها را نمیدهد در حوزه های مختلف و فقط مخصوص رزیدنت نیست. برای کارگر، معلم، کارمند، پزشک و متخصص هم همین است. چون نرخ تورم متناسب با نرخ افزایش درآمدها نیست.چون کشور دوره های تورمی را طی میکند.

اما سوال من این است، من عددها را ندارم از خود جمع میپرسم؛ رزیدنتی که شما فرمودید الان تقریبا چقدر دریافتی دارد؟{پاسخ حضار: برای فرد مجرد 8 میلیون تومان و برای فرد متاهل 10 میلیون.}

خب قبل از این دولت، در سال ۹۹ چقدر بوده است؟ {پاسخ حضار: ۲.۵ تا ۴ میلیون}

یعنی حدود ۲.۵ برابر افزایش داشته. بله ۸ میلیون و ۱۰ میلیون کفاف نمیکند. اما این دولت سعی کرده طی دو سال و نیم، ۲.۵ برابر  افزایش بدهد.

دقت بفرمایید! شما فرمودید احساس میشود دولت توجهی ندارد. این گزاره صحیح نیست. دولت توجه دارد و در سقف منابع و داشته هایش دارد به تدریج افزایش میدهد و جبران میکند. هرچقدر منابع را تامین میکند، سعی میکند پرداخت ها را افزایش بدهد.

همین یک نمونه عینی است. در طول دو سال بیش از ۲.۵ برابر، یعنی ۲۵۰ درصد افزایش داشته است. حتی اگر سالی ۵۰ درصد هم تورم داشته باشیم(که شاخص بانک مرکزی کمتر از این است) مجموعا میشود ۱۰۰ درصد تورم، اما 250 درصد افزایش درآمد داشته ایم. یعنی دولت سعی کرده به تدریج سرعت جبران را افزایش بدهد و این یعنی دولت دارد توجه میکند به این حوزه.

من یک مثال میزنم شما هم که در حوزه علوم پزشکی هستید بهتر درک میکنید: یک مریضی آمده بیمارستان، تصادف کرده،سکته کرده، مقصرش شمائید؟ نه! اما مسئول درمانش شمایید که تحویل گرفتید.

تورم ۶۰ درصدی تحویلی به این دولت، عدم تراز دریافتی ها با هزینه ها، مقصرش این دولت نیست اما مسئولش این دولت است. این دوتا را از هم ‌تفکیک کنید. وقتی میخواهید عملکرد آقای رییسی و  دولت سیزدهم را ارزیابی کنید ببینید در برابر پاسخ به این مسئولیتش، آیا اقدامات اصلاحی انجام داده یا نه؟ پیشرفت داشته یا نداشته؟ وضع بهتر شده یا نشده؟

بله، مسیر درمان هنوز کامل نشده است. این پزشک مسئول که بیمار دارای سکته مغزی را تحویل گرفت، هنوز بیمارش از روی تخت بیمارستان بلند نشده است.

هنوز میزان پرداخت ها جبران ‌تورم را نمیکند. اما مسیر درمان را ارزیابی کنیم تا ببینیم پزشک درست عمل کرده یا نه؟

این دولت وقتی شروع به کار کرد تورم ۶۰ درصد بود شما فرمودید پرداختی ۲.۵ میلیون و برای متاهل ۴ میلیون بود.

پس بیماری که تحویل شما داده شده؛مقصرش را ببینیم کی بوده که تورم بالا رفته است؟ خواستید به آن میپردازیم .مقصر آن کسی است که راهبرد غلطی برای حل مشکل اقتصادی داد و گفت کلید حل مشکل اقتصادی آن طرف آب است و کلیدش جواب نداد.این را هم کنار بگذاریم. تورم در شروع دولت 60 درصد بوده و پرداخت بوده 2.5 میلیون تومان. امروز که با هم صحبت می کنیم تورم 39 درصد شده و کاهش یافته اما میزان افزایش درآمد 2.5 برابر بوده است. یعنی مسیر به سمت درمان است. هوشیاری آن بیمار به طور مثال از 5 به 6 رسیده است هرچند هنوز هوشیاری اش کامل نشده است. و تب آن از 40 درجه به 38 درجه رسیده است هرچند هنوز تب از بین نرفته است. پس وقتی این مسئول یعنی دولت سیزدهم را ارزیابی می کنید برای درمان دردی که به او تحویل شد، اینگونه باید ارزیابی کرد.

   پرسش دوم؛ چالش ها و مشکلات مقطع رزیدنتی

ما به آقای رئیسی رای دادیم به این دلیل که ایشان گفتند من می آیم و نمیگویم مشکل از دولت های قبلی است و هر دولت، قصورات خود را بر گردن دولت قبل نیندازد. اما شما در پاسخ به سوالات مجری، به خرابی های دولت قبل استناد می کنید. پس تفاوت شما با قبلی ها چیست؟

من رزیدنت نیستم. اما با نام رزیدنتی لرزه بر تنم می افتد و کلماتی چون خودکشی، حقوق ۴ میلیونی و انصراف از رزیدنتی به ذهنم میرسد‌ و انگیزه ادامه تحصیل را از ما میگیرد. راهکار شما برای حل این مسئله چیست؟ که کسی که پزشک است و باید جان نجات بدهد، به فکر خودکشی است و جان خودش را میگیرد. چرا ما را به این نقطه رسانده اید؟ چه راهکاری دارید؟

    پاسخ سخنگوی دولت به پرسش دوم:

من با مثال عرض کردم. وقتی بیماری مثلا با سکته مغزی به بیمارستان آمده است، آیا شما مسئول هستی او را درمان کنی یا نه؟ بله مسئول هستی!

۱.دولت سیزدهم هم همین نگاه را دارد و میگوید اگر جامعه بیماری اقتصادی دارد، من مسئولم. چون با علم به این شرایط کاندیدا شدم و اینها را پذیرفتم. پس درمان میکنم. این دولت هم خودش را مسئول درمان میداند. نمیگوید نمیشود و نمی توانیم. این یک تفاوت بنیادین با دولت های قبل.

۲.این دولت کارنامه دارد و ارائه گزارش میکند. شما فرمودید از حقوق رزیدنتی ۴ میلیونی میترسم، اما در همین جلسه دوستان شما فرمودند در طی این دوسال، حقوق از ۴ میلیون به ۸ میلیون و برای متاهلین به ۱۰ میلیون رسیده است و افزایش بیش از ۲ برابری داشته است. پس دولت برای این مشکلات برنامه درمانی دارد و نگویید اقدامی انجام نشده است‌‌.

۳.این دولت سقف کارانه پزشکی را برای حمایت از نخبگان برداشت. چون نخبه میگوید من هرچقدر کار انجام بدهم، عمل بکنم، برایم یک سقفی گذاشته شده است و بیش از این نمیتوانم درآمد داشته باشم. به همین دلیل دولت سقف کارانه را برداشت. تا کسی که فعالیت بیشتری دارد بتواند درآمد بیشتری داشته باشد.

این یعنی در طی همین دوسال، دولت اقدامات اصلاحی برای بهبود شرایط کادر پزشکی و درمانی انجام داده است. و یعنی اگر با همین روند فعلی حرکت شود(حتی اگر روند بهتری را فرض نکنیم) همانطور که از دوسال قبل حقوق ۲.۵ برابر شده است اگر در دو سال بعد هم ۲.۵ برابر بشود حقوق از ۱۰ میلیون به ۲۵ میلیون خواهد رسید.

پس با این مسیر فعلی، آینده را ببینیم نه اینکه با گذشته ای که تلخ بوده است آینده را ارزیابی کنیم. حرکت این دو ساله نشان میدهد جهتگیری رو به حمایت بوده است، پس در آینده که شما رزیدنت بشوید، شرایط به مراتب از امروز بهتر خواهد بود.

[حضار از تورم میپرسند و اینکه دو سال بعد با اینکه درآمد بیشتر می شود، اما تورم هم بیشتر از میزان فعلی خواهد بود]:

 ادامه پاسخ سخنگوی دولت:

آن زمان که حق رزیدنتی ۲.۵ میلیون تومان بوده، تورم ۶۰ درصد بود. براساس آمار بانک مرکزی روز که آن زمان آقای دکتر همتی رئیس بانک مرکزی بود. و الان تورم ۳۹ درصد است. یعنی شیب رو به کاهش بوده است. هرچند به نقطه مطلوب نرسیده است.

مثل تبی که از ۴۰ درجه به ۳۸ درجه رسیده باشد و نشان دهنده روند کاهشی و بهبودی است. از طرف دیگر رشد شاخص اقتصادی را داریم. مثل هوشیاری که از 4/0 درصد به ۶ درصد و ۷ درصد رسیده است. یعنی این تن دارد جان میگیرد و چرخ اقتصاد میچرخد. هرچند هنوز درمان تکمیل نشده است.

   پرسش سوم؛ بهداشت و جایگاه آن در نظام سلامت

من دانشجوی رشته بهداشت مدارس هستم از دانشکده بهداشت و ایمنی شهید بهشتی. سوال من این است که آیا قبول دارید که پیشگیری مقدم بر درمان است؟ پس چرا وزیر بهداشت، روسای دانشگاه علوم پزشکی و مدیران اصلی، پزشک هستند و آیا این باعث تعارض منافع نمیشود؟

نظام سلامت ما درمان محور است و کجای آن پیشگیری محور است؟ به طور مثال آیا با افزایش تخت های بیمارستانی به پیشگیری اهمیت داده میشود؟ این آیا توجه به درمان است یا پیشگیری؟

آیا در نظام  سلامت ما سیستم ارجاع تعریف شده است؟ چرا دانشجویان بهداشت (بهداشت مدارس، محیط و…) باید نگران آینده شغلی خود باشند؟

اگر میگویید به عنوان بازرس جذب شوند، آیا بازرس کارخانه که از بخش خصوصی حقوق میگیرد میتواند به رئیس کارخانه بگوید گوشت و مواد غذایی شما فاسد است؟ و کسی که استخدام دولت نیست و استخدام بخش خصوصی است آیا جرئت میکند به کارفرمایش بگوید کار شما اشتباه است؟ و در انتها، جای بهداشت و پیشگیری در جامعه ایرانی کجاست؟

    پاسخ سخنگوی دولت به پرسش سوم:

من در حوزه مدیریتی اشرافی ندارم که مدیران از چه رشته هایی هستند، نکته شما را یادداشت کردم، مثل خیلی از نکات دیگر و پیگیری می کنم. و خوب است که از گروه های مختلف پزشکی پرستاری بهداشت و… در سطوح مختلف مدیریتی فعال باشند.

البته طبیعتا فقط یک وزیر داریم، فقط یک معاون آموزشیِ وزیر داریم و نمیشود از همه رشته ها معاون آموزشی باشند. اما در کادر و سطوح مختلف خوب است از رشته های مختلف بهره برداری بشود.

در نگاه کلان و نظام ارجاع، با اینکه من در این حوزه تخصص ندارم اما در جلسه ای حاضر بودم که دکتر عین الهی و همکاران این را مطرح کردند که نظام ارجاع را به سمت کادر سلامت پیش ببریم که هم اولویت را به مسائل پیشگیری میدهند و هم توزیع و گستره آنها در خانه بهداشت بیشتر است و در نقاط مختلف روستایی هستند.

یعنی توجه به این موضوع که از فعالین حوزه پیشگیری و سلامت در نظام ارجاع استفاده شود، وجود داشته است. من چون سخنگوی عمومی دولت هستم در این حوزه تخصص ندارم. اما در نگاه کلان این جهت گیری وجود دارد و من یادداشت کردم که از دکتر عین الهی هم این مورد را پیگیری بکنم.

اما من این را قبول ندارم که کسی که کارمند و حقوق بگیر جایی بشود نمیتواند خلاف آن حرف بزند؛ دو نکته در اینجا مطرح است:

1.شورای عالی سلامت و امنیت غذایی دبیرخانه اش در وزارت بهداشت است. استانداردها و ضوابط و مقررات برعهده خود وزارت بهداشت، کادر بهداشت، کادر درمان و کادر حوزه آموزش پزشکی است. اینها متولی،  سیاست گذار و ناظر حسن اجرای او هستند.

۲.من پیش از سخنگویی، کسوت وکالت داشته ام و شما در کسوت کادر درمان و پزشک هستید. ما در حوزه حرفه ای سوگند میخوریم. اگر من با این دید، نگاه کنم که من که وکیل هستم و حق الوکاله را از موکل میگیرم، باید بروم و از فساد و جرم دفاع کنم؟ ما سوگند میخوریم که پشتیبان حق و قانون باشیم. و شما نیز سوگند میخورید که وفادار به آنچه آموخته اید باشید، و این در حوزه اخلاق حرفه ای است. و اگر کسی از شما شکایت دارد باید برود در آن نهاد حرفه ای و تخصصی شکایت کند و مستقلانه مورد رسیدگی قرار بگیرد و از استقلال شما صیانت بشود و این به همین منظور است که کسی نتواند شما را تحت فشار قرار دهد که شما برخلاف تخصصتان نظر بدهید.

و بنظر من جامعه پزشکی و جامعه فارغ التحصیلان حوزه بهداشت و درمان در همه شئون، امین ترین حافظان سلامت ما ایرانیان هستند و به آنان اعتماد داریم. و این ارتقای شاخص های سلامت کشور ما، که ما جزوه ۱۰_۱۲ کشور پیشرو در حوزه داروسازی و درمانی و پزشکی در جهان هستیم، نتیجه زحمات همین جامعه پزشکی است و قدرددان زحمات این عزیزان باشیم.

   پرسش چهارم؛ سهام عدالت

تکلیف بازماندگان سهام عدالت چه میشود؟ چون خود این سهام عدالت دارد مظهر بی عدالتی میشود.

    پاسخ سخنگوی دولت به پرسش چهارم:

در مورد بازماندگان سهام عدالت، این دولت برای ارتقای عدالت در این حوزه، تخصیص سهام عدالت به دهک های پایین را در دستور کار خود قرار داد. یعنی در لایحه بودجه پیش بینی کردیم و آیین نامه آن در حال نهایی شدن است و دلیل اینکه هنوز اجرایی نشده، این است که باید سهام مناسبی به این عزیزان تخصیص پیدا کند.

چون سهامی که دولت دارد بعضی هایش خیلی سودده نیست و دولت میخواهد شرکت هایی که سودده تر و مناسبتر هستند را به این افراد اختصاص بدهد.

عزیزانی که تحت پوشش نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد، بهزیسیتی و… هستند و یا جزو دهک های پایین جامعه هستند و سهام عدالت به آنها تخصیص پیدا نکرده، دولت برای ارتقای عدالت در مرحله اول در لایحه بودجه پیش بینی کرده و برای همین امسال برنامه ریزی کرده که سهام عدالت را به این عزیزان تخصیص بدهد.

  پرسش پنجم؛ کودک غزه و کودک ایران/ علت دو دستگی و دوقطبی سازی مردم

شما پس از مدتها به دانشگاه ما آمده اید و هم اکنون تریبون به جای پرچم ایران با پرچم  فلسطین پوشیده شده است. ما رای را به کودک در هرجای دنیا میدهیم فارغ از آنکه در کجا باشد و اسلحه دست که باشد. اما آنقدر که در این مدت از کودک غزه ای حرف زده شد به کودک ایرانی هم بها داده شد؟

ما این همه زحمت کشیدیم و درس خواندیم تا دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی شویم، اما چرا انقدر به دانشجوی بین الملل بها داده میشود، اردو برده میشوند و… چرا به دانشجوی ایرانی بها نمیدهید؟

روی یکی از نوشته های سالن میبینم نوشته شده است “دانشجوی مسلمان حامی مستضعفان” ، بله ما همه مسلمانیم و خدا را قبول داریم فارغ از پوششمان، اما باید به این فکر کنیم که خودمان مستضعف نیستیم و اولویت را به غزه داده و بارها از او حرف بزنیم؟

اینجا تعداد کمی از دانشجویان دختر را با پوشش عادی یا بدون چادر می بینیم، چرا کشور را به این نقطه رساندید که ما دو دسته شویم؟ ای کاش سیاست را با دین مخلوط کنید اما دین را آلوده سیاست نکنید. دین ما آلوده شد و کشور ما دو دسته شد. با اینکه درد ما مردم یکی است.

و اینکه شما گفتید دو سال بعد حقوق ۲۵ میلیون میشود ،اگر ۲۵ میلیون تومن بشود تا آن موقع نان لواش ۱۰ هزار تومان شده و ۲۵ میلیون ارزش همان ۴ میلیون تومان قبل را خواهد داشت. [در اینجا سخنگوی دولت میگویند که البته من نگفتم حقوق 25 میلیون تومان میشود. گفتم فرض کنید اگر همین روند و سرعت فعلی ادامه پیدا کند‌، دوسال بعد حقوق به این میزان میرسد نه اینکه الزاما به این عدد برسد]

پیش از پاسخ سخنگوی دولت، پرسشگر سوال سوم، در پاسخ به این سوال بر میخیزد و خطاب به پرسشگر این سوال، می گوید:

درباره بحث دو دسته شدن و حضور چادری ها در این برنامه، اصلا شما یک برنامه برگزار کنید و بگویید کسانی که آینده ایران برایشان مهم است بیایند فارغ از پوشش. مثل خود شما که آمده اید. کسانی می آیند که دغدغه مندند و دغدغه مندی به پوشش نیست بلکه در تفکر است، مگر اینجا نوشته شده بود که ورود افراد باید با چادر باشند؟!

  پاسخ سخنگوی دولت به پرسش پنجم:

چرا دو دستگی و دو قطبی سازی شده؟ این سوال ما هم هست. چرا دوقطبی سازی کردند و این اتفاق افتاد؟ چرا ما را جدا کردند؟

“الناس علی دین ملوکهم”  یعنی وقتی بد عمل می کنیم دو قطبی ایجاد میشود. اتفاقا از برنامه های دولت سیزدهم این بود که از دو قطبی شدن جامعه (که جامعه را دوقطبی کرده بودند)، جلوگیری بکند و جامعه را بهم نزدیک بکند و با هم مسائل را حل کنیم.

و در این مسیر دولت گام های متعددی برداشته است. وقتی دولت بین خود و مردم دیوار بکشد مردم هم بین خود دیوار میکشند.

اما وقتی دولت دیوارهای بین خود و مردم را برمیدارد؛ به سفر استانی، دیدار نخبگانی و به دانشگاه ها میرود؛ وقتی بنزین قطع است به پمپ بنزین میرود؛ وقتی دارو نیست به داروخانه سیزده آبان میرود؛ وقتی آب نیست میرود اصفهان. وقتی دیوار بین دولت و مردم برداشته شود مردم هم دیوار های بین خود را برمیدارند.

نگاه دولت این بوده و الحمدلله جامعه ایرانی جامعه یکپارچه ای است و این مسائل مقطعی است و برطرف میشود.

از اولویت دادن به غزه سوال کردید، و من ناراحتم از اینکه درباره مسئله غزه در این جلسه صحبتی نشد. پرچم ایران را هم من اینجا میبینم احتمالا شما دقت نکردید. و در این جلسه هم تا این لحظه، که در پاسخ به سوال شما است، پیش از این، اسمی از غزه آورده نشد و درباره مسائل داخلی صحبت شد.

از کودک ایرانی میگوئید، من هم در مقدمه گفتم کودک ایرانی در این دوسال تحت پوشش بیمه قرار گرفته؛ مادر نازا و مادر باردار تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.کل این جلسه درباره ایران بود.

چرا از غزه بگوییم؟ به خاطر اینکه دانشجو، دانشگاه و نخبگان اساسا تا نوک دماغ خود را نمی بینند و بلند نگاه می کنند. ‌در تحلیل مسائل، نگاهشان به امروز و فردا نیست و قرن و سال و ده سال و پنجاه سال بعد را هم میبینند. پیش بینی میکنند و برنامه ریزی میکنند. و فقط خود و اتاق و دانشگاه خود را نمی بینند.

بلکه شهرستانی، منطقه ای و جهانی نگاه می کنند. اگر مسئله ای در جهان هست به آن هم واکنش میدهند. از این حیث، چون جامعه ایرانی جامعه فرهیخته و بزرگی است مسائل جهانی مثل مسئله غزه برای او مهم است و اولویت دارد. طبیعتا در کنار مسائل داخلی.

   پرسش ششم؛ اجباری شدن دوره طرح در بعضی از رشته ها بدون قید شدن در زمان ثبت نام

دوره طرح برای رشته های پیراپزشکی به صورت ناگهانی اجباری شده است در صورتی که این مورد، در زمان انتخاب رشته و ثبت نام ما قید نشده بود. این مورد باید موقع ثبت نام به ما گفته میشد تا ما با علم به این قضیه ثبت نام میکردیم. این مورد را هم لطفا پیگیری کنید.

    پاسخ سخنگوی دولت به پرسش ششم:

چشم. من حتما این مورد را هم پیگیری میکنم. طبیعتا اطلاعی ندارم اما پیگیری میکنم.

نکته آخر، آقای رییسی عهد گرفته و به مقامات دستور داده اند که هرکسی در هرجلسه ای حاضر میشود مکلف است و مسئولیت دارد که پیگیر نکات مطروحه در جلسه باشد. مثل بعضی از نکاتی که بزرگواران فرمودند.

و ما تلاشمان بر این بوده و هست که امانت دار باشیم. هم گزارشی از اهم مسائلی که مطرح شد به هیئت دولت یا به مخاطب آن موضوع در سطح هیئت وزیران ارائه میکنیم، هم در حد توان پیگیر  نکات و مطالبات مطرح شده در جلسات بوده ایم و خواهیم بود.

تشکر از میزبانی خوب شما و بسیار خوشحال شدم از اینکه در جمع فرهیخته پزشکان حاضر شدم.

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

مطالب مرتبط