منشور اقتصاد مقاومتی مجلس دهم

منشور اقتصاد مقاومتی مجلس دهم

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی(ره) همزمان با سایت های خبری و تحلیلی در سراسر کشور از “منشور اقتصاد مقاومتی مجلس دهم” رونمایی کرد.

اقتصاد مقاومتی مجموعه‌ای از مؤلفه‌ها و سیاست‌هایی است که مسیر پیشرفت کشور را به‌خوبی شفاف می‌کند. ازاین‌رو اعتقاد مسئولین کشور به اقتصاد مقاومتی، اصلی‌ترین نیاز امروز انقلاب اسلامی‌باشد که مسیر پیشرفت کشور را ثابت نگاه می دارد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی، چند سالی است نگاه اصیل انقلاب اسلامی در حوزه مسائل اقتصادی-اجتماعی را ذیل عنوان “اقتصاد مقاومتی” تعریف کرده و در راستای گفتمان سازی آن بسیار کوشیده‌اند.
مجلس شورای اسلامی با توجه به‌جایگاه مهم قانون‌گذاری و نظارتی خود، اهمیتی دوچندان در مسیر پیشرفت کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی دارد. اما متأسفانه در شرایط فعلی از این کارکرد خود دور شده و جایگاه مطلوبی در این زمینه ندارد.
منشور تهیه شده، تلاشی در راستای تغییر فضای حاکم بر انتخابات و اصل قرار دادن مسائل اساسی کشور در انتخاب نمایندگان مجلس، است. پیش‌فرض این منشور آن است که صحنه انتخابات کشور، باید صحنه طرح مسائل اساسی و دردهای حقیقی و ریشه‌دار کشور باشد و از بحث‌های سطحی، قشری و شعاری باید فاصله گرفت. طرح مسائل اساسی کشور در ذیل گفتمان اقتصاد مقاومتی معنا می‌یابد. در این منشور سعی شده با عبور از طرح بحث‌های کلی و شعاری، اقتصاد مقاومتی را در ۱۰ موضوع و در قالب ۴۴ مسئله عینی و مشخص توضیح دهد تا معیاری برای سنجش دیدگاه نامزدهای محترم انتخابات مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور باشد.
این مسائل اساسی در موضوعاتی همچون کشاورزی و خودکفایی در محصولات اساسی، نظام بانکی، نفت، گاز و انرژی، تولید و صنعت، مالیات، مسکن، دیپلماسی اقتصادی و مقابله با تحریم‌ها، نظام سلامت، تعلیم و تربیت و حوزه علم و فناوری و نظام آموزش عالی گردآوری‌شده است. در برخی از عناوین تنها به طرح مسئله اکتفا شده است و در برخی دیگر، حتی راه‌حل‌هایی نیز بر مبنای نظرات کارشناسی موجود، ارائه گردیده است.
مجلس دهم فارغ از اینکه کدام جریان سیاسی اکثریت آن را تشکیل دهد و چه افرادی بتوانند به آن راه یابند؛ باید با این مسائل آشنا و برای آنها راه حل داشته باشد.

 

برای دریافت نسخه کامل منشور اینجا را کلیک کنید.

مطالب مرتبط