• تلگرام
  • اینستاگرام
  • بله
نامه بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به وزیر بهداشت پیرامون مسائل و مشکلات چهل‌ونهمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی

نامه بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به وزیر بهداشت پیرامون مسائل و مشکلات چهل‌ونهمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی

استاد گرامی جناب آقای دکتر عین‌اللهی
وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

سلام علیکم
با صلوات بر محمد (ص) و آل پاکش، در ادامه پیگیری‌های صورت گرفته پیرامون وضعیت نامطلوب دستیاران تخصصی و با نظر به بی‌تدبیری‌ها و بدسلیقگی‌های روی‌داده در فرآیند برگزاری و انتخاب رشته چهل‌ونهمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی، بسیج دانشجویی مسائل و مشکلات آزمون ۴٩ام دستیاری تخصصی را تبیین می‌نماید تا با ورود مجدانه و فوری جنابعالی هرچه سریع‌تر فرآیند گزینش دستیاران پزشکی به مسیر منطقی و قانونی خود بازگردد.

لازم به ذکر است که بسیج دانشجویی طی دو سال اخیر در نامه‌هایی به جنابعالی و وزیر وقت بهداشت، تخلفات و اشکالات برگزاری دو دوره اخیر آزمون دستیاری را نیز گوشزد کرده بود که با ورود مجلس شورای اسلامی، دیوان عدالت اداری و نیز همکاری خود وزارت بهداشت این مشکلات مرتفع گشتند؛ ولی تکرار اشکالات گذشته و بروز مشکلات جدید نشان از رویکرد غلط وزارت در حیطه آموزش پزشکی دارد.

مشکلات مزبور به شرح زیر است:

الف) وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هر ساله بر اساس زیرساخت‌ها و امکانات کشور و نیز بر اساس نیازسنجی‌های صورت‌ گرفته از مناطق مختلف کشور، ظرفیت رشته‌های مختلف دستیاری را تعیین نموده و البته ملزم به اجرای مصوبات قانونی نیز می‌باشد. متأسفانه امسال، مانند سال گذشته، در اعلام ظرفیت رشته‌های دستیاری کاهش محسوسی نسبت به سال قبل اعمال شد که با توجه به توسعه (و یا حداقل عدم تغییر) زیرساخت‌ها و امکانات آموزشی کشور در یک سال اخیر و نیز افزایش نیاز مردم به نیروی متخصص پزشکی، این کاهش به ‌هیچ عنوان قابل قبول نبوده و با اعتراض داوطلبان آزمون دستیاری و نیز نمایندگان و کمیسیون اصل ٩٠ مجلس شورای اسلامی روبرو شد. اما بر خلاف سال گذشته که پس از اعتراض‌‌ها به کاهش ظرفیت، ظرفیت‌ها به وضعیت سال قبل از آن بازگشت، امسال وزارت بهداشت پس از تذکر کمیسیون اصل ٩٠ مجلس پیرامون کاهش ظرفیت‌ها، طی اقدامی تعجب‌برانگیز از بین رشته‌های پرمتقاضی تنها ظرفیت رشته‌های رادیولوژی و پاتولوژی را به میزان اندکی افزایش داده و برای رساندن عدد کل ظرفیت‌ها به میزان سال قبل، ظرفیت رشته‌هایی مانند داخلی، جراحی عمومی، بیهوشی، اطفال و… را افزایش داد؛ نکته تأسف‌برانگیز آن است که ظرفیت اکثر این رشته‌ها حتی بدون افزایش ظرفیت نیز تکمیل نمی‌شده است و این افزایش ظرفیت صرفاً تعداد صندلی‌های خالی این رشته‌ها را افزایش خواهد داد. البته معیار افزایش یا کاهش ظرفیت یک رشته نباید پرمتقاضی بودن یا نبودن آن باشد، بلکه باید بر اساس پایش نیازها و زیرساخت‌های کشور باشد اما سؤال مهم این است که آیا وزارت بهداشت منظور اعتراضات و تذکر کمیسیون اصل ٩٠ مجلس شورای اسلامی را درک نکرده است یا با انجام چنین اقداماتی که واضحاً بر خلاف روح مصوبات قانونی هستند، سعی در ساکت کردن اعتراضات و پیشبرد اهداف خود بر خلاف قانون دارد؟
به‌نظر می‌رسد حداقل اقدام لازم از سوی وزارت بهداشت، انتشار هرچه سریع‌تر دفترچه جدید بر اساس ظرفیت‌های سال قبل و ایجاد امکان ویرایش فرم انتخاب رشته برای داوطلبان آزمون دستیاری می‌باشد.

ب) بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ظرفیت رشته‌های دستیاری تخصصی باید افزایش یابند و طبق تصمیم کمیسیون اصل ٩٠ مجلس شورای اسلامی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است با تشکیل کمیته‌ای تخصصی، مدل این افزایش ظرفیت را پیش از اعلام اسامی پذيرفته‌شدگان دستیاری پزشکی مشخص کند. اما با وجود انتشار خبری مبنی بر اعلام نتایج انتخاب رشته آزمون دستیاری پزشکی در چند روز آینده، متأسفانه هنوز گزارشی از این کمیته منتشر نشده است و فضای تصمیم‌گیری کشور در خلاء داده‌های تخصصی به‌سر برده و تصویری روشن از نیاز واقعی کشور و توان حقیقی ساختار تربیت دستیار وجود ندارد؛ نتیجتاً هر تصمیمی در این‌باره پایه‌ای جز نظرات غیرعلمی و سلایق شخصی نخواهد داشت.
لازم است هرچه سریع‌تر این کمیته تشکیل شده و نتایج بررسی‌های تخصصی آن‌ منتشر شود و اگر تشکیل شده‌ ولی نتایج جلسات آن منتشر نشده است، ضمن توضیح دلیل این عدم انتشار، این نتایج هرچه سریع‌تر منتشر شوند.

ج) یکی از اقدامات قابل تحسین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای رفع نیاز کشور به نیروی متخصص پزشکی، افزایش ۵٠٠ ظرفیت به پذیرش دستیاری تخصصی به‌صورت بومی‌گزینی بوده است. از آن‌جا که این ظرفیت‌ها می‌توانند به‌صورت دقیق در نقاط نیازمندتر کشور اختصاص یابند، بسیار مؤثرتر و سریع‌تر از افزایش کلی رشته‌ها در بهبود دسترسی مناطق محروم به پزشک متخصص عمل می‌نمایند. اما متأسفانه رویکرد وزارت بهداشت در سنجش و جذب این دستیاران از همان ابتدا غیرشفاف و از مسیرهای غیرمعمول بوده است؛ درحالی که بهترین روش سنجش صلاحیت‌های علمی داوطلبان همان آزمون دستیاری تخصصی و بهترین سازوکار جذب دستیاران نیز همان فرآیند انتخاب رشته است و هرگونه بدعت در سنجش و جذب دستیاران در حقیقت به‌معنای ایجاد رانت و فساد خواهد بود.
خوشبختانه وزارت بهداشت آزمون دستیاری تخصصی پزشکی را به عنوان سازوکار سنجش داوطلبان به رسمیت شناخته است، اما هنوز تصمیمی در خصوص سازوکار جذب دستیاران اعلام نشده است. با توجه به زمان اندک باقی‌مانده تا اعلام نتایج انتخاب رشته دستیاری، ضروری است که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هرچه سریع‌تر درباره جزئیات این ۵٠٠ ظرفیت جدید در کمیته تخصصی تصمیم‌گیری کرده و ضمن درج جزئیات در دفترچه جدید، امکان ویرایش فرم انتخاب رشته را برای داوطلبان ایجاد کند تا فرآیند جذب نیز در فضایی عادلانه و شفاف انجام پذیرد.

جناب آقای دکتر عین‌اللهی! از جنابعالی انتظار می‌رود با توجه به سبقه‌ای که در معاونت آموزشی آن وزارتخانه دارید، از اجرای رویه‌های خلاف عدالت آموزشی پرهیز کرده و نسبت به اجرای دقیق مصوبات نهادهای سیاست‌گذار و پیگیری نهادهای نظارتی اهتمام کامل داشته باشید. بی‌توجهی به این امر و اتخاذ تصمیمات اشتباه، همچون مسئولین پیشین وزارت بهداشت، بدون شک باعث آسیب به جامعه پزشکان عمومی خواهد شد. بسیج دانشجویی ضمن امیدواری نسبت به حل مسائل مطروحه، در صورت عدم بررسی مناسب موضوع، این امر را از مراجع دیگر پیگیری خواهد نمود.

و من اللّه التوفیق
علیرضا شوری‌زاده
مسئول بسیج دانشجویی
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

رونوشت به :
حجت الاسلام جناب آقای پژمانفر رئیس محترم کمیسیون اصل نودم مجلس شورای اسلامی

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *