گفت‌وگوی دکتر میرمحمدی با مرکز مطالعات نظام سلامت بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

گفت‌وگوی دکتر میرمحمدی با مرکز مطالعات نظام سلامت بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

به گزارش روابط عمومی بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

دکتر میرمحمدی، در گفت‌وگو با مرکز مطالعات نظام سلامت بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پیرامون مسائل کلان مهم نظام سلامت صحبت کردند. خلاصه‌ای از این گفت‌وگو را از این‌جا مطالعه نمایید.

 با توجه به شبهات و مسائل مطرح شده پیرامون سرنوشت یک میلیارد یورو برداشت شده از صندوق توسعه ملی جهت مدیریت کرونا، کمیسیون بهداشت چه اقداماتی تاکنون انجام داده و چه برنامه‌ای برای این مسئله دارد؟ لازم به ذکر است که سال 97 نیز برای تجهیزات و دارو 500 میلیون از این صندوق برداشت شد که هنوز سرنوشت نهایی آن نیز مشخص نیست.

دکتر میرمحمدی: طبق گزارش‌های واصله حدود 50 درصد از این مبلغ تخصیص پیدا کرده است. منابع مصرف این مبلغ مختص وزارت بهداشت نبوده و به دست تأمین اجتماعی، وزارت ارشاد و نیروها مسلح هم رسیده است. در‌ وزارت بهداشت این پول خرج موارد مربوط به سازمان غذا و دارو، هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی، دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، کارانه کادر درمان و … شده است.

نگاه کمیسیون به برنامه هفتم توسعه و مسائلی که باید در آن مطرح شود چیست؟ آیا گزارشی از میزان اجرای برنامه ششم در حوزه سلامت تهیه شده است؟

دکتر میرمحمدی: طبق گزارش‌ها حدود 23 تا 27 درصد برنامه ششم در حوزه سلامت اجرایی شده است. ریشه اصلی اجرا نشدن بسیاری از بخش‌های برنامه ششم، نبود اراده سیاسی جهت انجام آن‌هاست و البته از طرفی نظارت کافی نیز وجود نداشته است. همچنین طرح تحول سلامت نیز با مصرف بی‌حد منابع مالی، مانع اجرای برخی طرح‌های دیگر شده است. برای برنامه هفتم نیازمند آسیب‌شناسی برنامه ششم و عملیاتی کردن آن هستیم.

 

یکی از اجزای اصلی نظام ارجاع، پزشک خانواده و پرونده الکترونیک است که در قوانین بالادستی نیز آمده اند. به نظر شما دلایل اجرایی نشدن این طرح‌ها چیست؟

دکتر میرمحمدی: طرح پزشک خانواده همان‌طور که اشاره کردید، نیازمند زیرساخت‌هایی مانند پرونده الکترونیک است که متأسفانه اجرایی نشده‌اند. دلیل دیگر اجرا نشدن پزشک خانواده، عدم اعتقاد به کارآمدی آن در سطوح اجرایی وزارتخانه است. در واقع اعتقاد فعلی نظام سلامت مبتنی بر محوریت رشته‌های تخصصی است و به پزشک عمومی و پیشگیری توجه مورد نیاز نمی‌شود. اما باید توجه داشت که تنها راه نجات سیستم درمانی کشور، اجرایی شدن پزشک خانواده است.
ایشان خاطر نشان کردند که علت نارضایتی پزشکان و مردم از طرح پایلوت پزشک خانواده کامل اجرا نشدن آن است. پزشک خانواده طرحی همه یا هیچ است و نمی‌توان آن را در کنار سیستم فعلی ارائه خدمت اجرا کرد و توقع موفقیت و رضایت داشت.

 پیرو صحبت‌های دکتر میرمحمدی در خصوص طرح پزشک خانواده، تجویز دارو بدون نسخه در داروخانه‌ها، ویزیت تقریباً مجانی بیماران در کلینیک‌های تخصصی، دریافتی پایین پزشک خانواده، نبود پرونده الکترونیک سلامت، خودارجاعی و نبود گایدلاین و عدم فرهنگ‌سازی از موانع دیگر اجرای این طرح است.

 

 

 از دیگر قوانین اجرا نشده در برنامه ششم سلامت، تمام وقت جغرافیایی هیئت‌علمی‌ها است. نظر شما در ارتباط با این مسئله چیست؟

دکتر میرمحمدی: دلیل اصلی اجرا نشدن این مسئله نیز عدم وجود اراده سیاسی و تعارض منافع است. این طرح در کلان‌شهرها قابل اجراست و نگرانی‌ها مبنی بر استعفای هیئت‌علمی‌ها بی‌اساس است. بنده وقتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی یزد بودم، این طرح را اجرا کردم و مشکلی پیش نیامد. البته باید توجه داشت که در شهرهای کوچک‌تر به دلیل کمبود متخصص، این طرح باید به مرور اجرا شود تا مردم از عدم دسترسی به پزشک رنج نبرند.
 مسائل و مشکلات جمعیت و خانواده در چند ماه اخیر مورد توجه فعالین اجتماعی قرار گرفت و همچین شاهد تأکید چندباره مقام معظم رهبری بر این مسئله نیز بوده‌ایم. آیا کمیسیون برنامه‌ای برای ورود به این مسئله دارد؟
برنامه کمیسیون بهداشت و درمان در این مسئله همان طرح تعالی جمعیت و خانواده است که به تصویب کمیسیون فرهنگی رسید. کمیسیون اصلی این طرح، کمیسیون فرهنگی است و بخش‌های حاکمیتی طرح در حوزه سلامت مانند بیمه ناباروری بر عهده کمیسیون بهداشت است.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *