برگزاری کرسی آزاد اندیشی دانشجویی با موضوع بیانیه لوزان + عکس

برگزاری کرسی آزاد اندیشی دانشجویی با موضوع بیانیه لوزان + عکس

dd

برگزاری کرسی آزاد اندیشی دانشجویی با موضوع بیانیه لوزان:

 


 

 

بسمه تعالی

بهترين زمينه براي ايجاد فضاي اظهار نظر آزاد، تسريع در راه اندازي کرسي هاي آزاد انديشي در دانشگاه­ ها است.

(مقام معظم رهبری)

منظور از کرسي هاي آزاد انديشي، ايجاد فضايي مناسب در محيط هاي علمي از جمله دانشگاه­ ها براي طرح انديشه­ ها و ديدگاه­ هاي مختلف در زمينه ­هاي گوناگون، در فضايي کاملاً علمي و بر پايه استدلال و منطق و فارغ از هرگونه تبليغات منفي و بزرگ نمايي­ها، سياه نمايي­ها، جنجال و هياهو و سياست زدگي و… است که بستر لازم را براي طرح انديشه­ها و ديدگاه­هاي مختلف فراهم نموده و قدرت استدلال، انديشه، تفکر و تحليل را در اختيار افراد قرار مي­دهد که اين مسأله در بالندگي و پويايي فضاي جامعه و مقابله با تبليغات و توطئه­هاي دشمنان نقش بسيار مهمي دارد و همين امر دليل تاکيد و پافشاري مقام معظم رهبري بر بحث کرسي­هاي آزاد انديشي است.

با توجه به احساس خلا وجود این کرسی­ها در فضای دانشگاه، بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر آن شد تا با برگزاری کرسی­هایی پیرامون موضوعات مختلف، جهت عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری اهتمام ورزد و در این راستا نخستین کرسی آزاد اندیشی با موضوع بیانیه لوزان، با شرکت دو تیم موافق و مخالف بیانیه و با اجرای عرفان افشار (دانشجوی پزشکی) و شرکت دانشجویان علوم پزشکی و مسئولین فرهنگی دانشگاه، در روز دوشنبه 11 خرداد ماه 1394 در تالار ابن سینا دانشکده پزشکی به مدت سه ساعت برگزار گردید. در این مراسم تمام دانشجویی، میلاد امیدوار (دانشجوی ارگونومی)، عارف دانیالی (دانشجوی علوم تغذیه) و سینا جمالیان (دانشجوی دندانپزشکی) در تیم موافق بیانیه؛ و علی ارجمندی (دانشجوی پزشکی)، حمیدرضا دهقان (دانشجوی پزشکی) و امیر حسین فتاحی (دانشجوی رادیوتراپی) در تیم مخالف بیانیه حاضر شدند.

پیش از برگزاری این کرسی، جلسات متعددی با حضور اعضای بسیج دانشجویی علوم پزشکی شهید بهشتی (ره) ، جهت تصمیم­گیری پیرامون شکل اجرای برنامه، انتخاب تیم موافق و مخالف و چگونگی انجام تبلیغات و در مجموع روند کلی کرسی تشکیل شد و جهت تبیین مقررات و هماهنگی بهتر و منظم­تر در طول اجرای برنامه، پیش نشست هایی با افراد منتخب جهت شرکت در مناظره برگزار گردید.

در ابتدای مراسم پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید، توضیحاتی پیرامون شکل برنامه و بخش های مختلف آن به حضار داده شد و جهت برقراری عدالت، اولویت شروع هر بخش بر پایه قرعه کشی بین دو تیم شرکت کننده در نظر گرفته شد.

در بخش اول برنامه، هر یک از دو تیم شرکت کننده، به پخش کلیپی 5 دقیقه ای اقدام کردند و سپس به هر فرد 5 دقیقه (هر تیم 15 دقیقه) فرصت داده شد تا به عنوان مقدمه توضیحاتی پیرامون موضوع ارائه دهد. در پایان این بخش30 دقیقه­ای، به افرادی که پیش از مراسم جهت صحبت در مراسم داوطلب شده بودند و همچنین داوطلبان حاضر در مراسم، 5 دقیقه فرصت صحبت داده شد و به قید قرعه از هر طرف یک نفر برای اظهار نظر به صحنه آمد.

در بخش دوم، به هر تیم در مجموع 16 دقیقه زمان تعلق گرفت و دو طرف با استناد به مدارک و اخبار موجود، به دفاع از عقاید خود پرداختند. در پایان این بخش نیز دو نفر از حضار سالن جهت ارائه نظرات خود در پشت تریبون، حاضر شدند.

بخش سوم هم روندی مشابه داشت با این تفاوت که در پایان، جمع بندی 5 دقیقه ای توسط خود تیم شرکت کننده صورت گرفت.

در طول مراسم با اظهار نظرهای تیم­های شرکت کننده، بعضا اعضای تیم مقابل و یا حضار، در خارج از وقت مقرر اعتراضاتی می­کردند که با تذکرات مجری برنامه نظم برنامه کنترل شد. هم­چنین در ابتدا و خلال برنامه، مجری با قرائت احادیث مرتبط، رعایت اخلاق و آداب مناسب گفت و گو را برای همگان متذکر شد تا مراسم در حد امکان عادلانه و بر پایه اصول اسلامی انجام شود.

همچنین گاها زمان صحبت اعضای تیم های حاضر در صحنه از زمان مقرر شده تجاوز می­کرد که مجری برنامه با احتساب این زمان­ها و کسر آن­ها در مراحل بعدی، به توزیع عادلانه زمان صحبت برای دو گروه، همت نمود.

بعد از پایان زمان­های تعیین شده جهت اظهار نظر پیرامون موضوع کرسی، میزان رضایتمندی حضار به سنجش گذاشته شد که اکثرا رضایت بالایی از کلیت مراسم و نحوه اجرا و نظم و عدالت حاکم بر آن داشتند و خواهان برگزاری هرچه بیشتر مراسم های مشابه در فضای دانشگاه شدند.

در پایان مراسم میلاد حدادی مسئول برنامه و پایگاه بسیج دانشجویی دندانپزشکی ضمن تشکر از حضور مسئولین در مراسم و همکاری شرکت کنندگان و حضار، با اشاره به این که این مراسم برای نخستین بار به دور از هرگونه جهت گیری و به طور تمام دانشجویی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی(ره) برگزار شد، از برگزاری کرسی های آزاداندیشی بیشتر در ترم های آتی خبر داد. ضمنا ایشان تاکید کرد که بسیج دانشجویی در موضوعات سیاسی از جمله بحث هسته ای هیچ گونه جهت گیری جناحی نداشته و موضع گیری های این تشکل مبتنی بر رهنمود های مقام معظم رهبری است.

[tribulant_slideshow gallery_id=”2″]

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *