آخرین خبرها

سطح پنج

سطح پنجم به عنوان آخرین سطح از دوره‌ی طرح طلیعه‌ی حکمت مطهر را شاید بتوان متنوع‌ترین و مهم‌ترین سطح دانست. مطالب این سطح در ۱۳ جلسه ارائه می‌شود. در ابتدا به اولین و آخرین نبرد حیات بشری می‌پردازد. در ادامه از امدادهای غیبی، علل گرایش انسان به مادیگری تا حدی که مبنای تمام اعمال و قوانین بشری را اقتصاد قرار داده، سپس به بررسی جامعه در طول تاریخ ، فطرت انسان، تعلیم و تربیت در اسلام، فلسفه‌ی اخلاق به عنوان گمشده‌ی حال حاضر بشر، انسان و رابطه‌ی او با سرنوشت، عدل الهی که یکی از مهم‌ترین مباحث این سطح است،سخن به میان آورده می‌شود. در آخر هم به بررسی امامت و رهبری که یکی از مظلومانه‌ترین قضایای بشری است که تا به امروز اهمیت آن درک نشده است.

نبرد حق و باطل
آیا دراین جهان همه چیز آن چنان است که باید باشد، است؟ آیا همه چیز در این نظام کلی در جای خودقرار دارد؟
پایان تاریخ به کجا ختم می شود؟

امدادهای غیبی
آیا دین می تواند تامین کننده خواسته های بشرامروزی باشد؟چگونه؟
اگر دین فطری است چرا گروه‌هایی از مردم از دین خارج می شوند؟
در عصری که بشر همه چیز را با مشاهدات عینی و لمسی وحسی درک می کند ،مددهای غیبی چه معنایی پیدا می کند؟
آیا علم می تواند بزرگترین دشمن بشر باشد؟
آیا بشریت می تواند به دست خود بشر نابود گردد؟
چرا اسلام مجازات های سخت و خشونت آمیزی همچون بریدن انگشتان دست دزد، را تقنین نموده است؟

علل گرایش به مادیگرایی

-آیا بی دینی طبیعی است و دینداربودن، غیر طبیعی؟
-آیا خداوند علت نخستین پیدایش تمام موجودات است؟خود علت نخستین را،چه به وجود آورده است؟
-آیا با وجود انتقادات بسیار به برهان وجود نظم ،این برهان همچنان می تواند اثبات کننده وجود خداوند باشد؟
محیط اخلاقی و اجتماعی چه تاثیری در گرایش به مادیگری و بی دینی دارد؟

جامعه و تاریخ
-آیا وجود اجتماعی انسان بر وجود فردی او مقدم است؟
-آیا قران جامعه را به دو قطب مادی و معنوی تقسیم کرده است؟
-آیا رهبران،پیامبران و پیشتازان منحصرا از میان مستضعفان بر می انگیزند؟
-آیا تغییراتی که در زندگی اجتماعی بشر رخ داده در جهت پیشرفت و تکامل بوده است؟ملاک و معیار تکامل چیست؟

فطرت
-چرا انسان را عالم صغیر نامیده اند؟
-عشق واقعی چیست؟
-آیا ارزش های اخلاقی و انسانی متغیر اند؟
-چگونه انسان با خودش بیگانه می شود؟

تعلیم وتربیت اسلام

-چقدر تعلیم و تربیت امروز ما بر اسلام منطبق است؟
چرا نتیجه آموزش و پرورش اسلامی ما عالم های جاهل است؟با وجود اطلاعات زیادی که به خاطر مطالعه کتب متعدد یافته اند با مواجه با سوالات خارج از حدود کتاب از پاسخگویی عاجزند؟
آیا اسلام با هر هنر و زیبایی مخالف است؟چرا اسلام با برخی از استعدادهای هنری مخالف است؟
آیا ترساندن کودک می تواند عامل رشد و پرورش کودک باشد؟
عبادت یا به خاطر بهشت است یا برای ترس از جهنم ؛آیا چنین عبادتی ارزش دارد؟

فلسفه اخلاق
-آیا وجدان می تواند مبنای تمام افعال و تصمیمات اخلاقی انسان باشد؟
-دروغ مصلحت آمیز بهتراست یا راست فتنه انگیز ؟
-ملاک اخلاقی بودن یک عمل چیست؟
-آیا اخلاق بدون وجود دین می تواند وجود داشته باشد؟

مسئله شناخت
-چرا کشورهای غربی پیشرفته هستند و کشورهای اسلامی عقب مانده؟ آیا اسلام دلیل عقب ماندگی جوامع اسلامی نیست؟
چرا مسلمانان پس از دوره ای پیشرفت به عقب برگشتند و سقوط کردند؟

انسان و سرنوشت
-با وجود قضا و قدر خداوند چه جایی برای تلاش و پشتکار انسان خواهد بود؟مگر در قرآن نیامده خداوند هرکه بخواهد از بین می برد و هرچه را که بخواهد ثبت می کند،پس آزادی و اختیار انسان چه نقشی دارد؟
-آیا قضا و قدر الهی قابل تغییر است؟

عدل الهی
-چرا در جهان تبعیض و تفاوت وجود دارد؟چرا یکی زیبا و دیگری زشت است؟چرا یکی سالم و دیگری معیوب است؟
-چرا انسان بدنیا می آید و بعد ازآنکه آرزوی زندگی جاودان پیدا کرد،باید بمیرد؟
-قلمرو نفوذ شیطان چقدر است؟
-آیا شفاعت منجر به تشویق به گناه نمی شود؟
-آیا شفاعت تبعیض و بی عدالتی نیست؟

امامت و رهبری
-آیا مساله حکومت و امامت در اسلام موروثی است؟
-اگر مسئله امامت حضرت علی (ع) دستور خداوند است، پس چرا چنین مساله ای مهمی در قرآن به طور صریح ذکر نشده و موجب اختلاف گسترده مسلمانان شده است؟
-آیا مخترعین و مکتشفین بزرگ با این همه خدمات شایانی که نسبت به بشریت انجام داده اند به دلیل دیندار نبودن، به جهنم می روند؟

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*