حداقل دعا که میتوان کرد…

حداقل دعا که میتوان کرد…

امشب شنیدم حجت الاسلام زاکی زاکی رهبر شیعیان نیجریه در اثر حمله ارتش این کشور که ظاهرا به شدت تحت تاثیر تل آویو است، به سختی مجروح شده و اکنون در منزل خود محصور است. محاصره چنان است که یاران او نیز امکان کمک رسانی به وی را ندارند، ضمن اینکه بسیاری از نزدیکان وی ظرف دو روز گذشته به شهادت رسیده اند. ظاهرا ترس از گسترش پرشتاب شیعه در سرزمین سخت و خشن نیجریه و بیم آنکه ارتشی شکست ناپذیر از شیعیان خالص در قلب افریقا شکل بگیرد، عقل از سر برخی سیاستمداران نیجریه ای و روسای آنها در امریکا و اسراییل ربوده است. این جنایت، بسیار عظیم تر از آن چیزی است که ممکن است از دور به نظر برسد اما واکنش ها به آن بسیار کمرنگ بوده است. من نمی دانم آیا دل های کسانی که برای درد و رنج مردم پاریس گریستند و برای آنها شمع روشن کردند، در این حادثه هم به لرزش خواهد افتاد یا نه. حتی نمی دانم خبر این فاجعه عظیم را تعقیب می کنند یا خیر.

اما خیل مومنین در ایران، خصوصا جوانانی که اکنون خون یاران آنها در دفاع از انسانیت در سوریه، عراق، لبنان و یمن روزانه بر زمین ریخته می شود، نباید نسبت به فاجعه نیجریه بی تفاوت باشند. در اینجا به دولت امیدی نیست چون چیزی برای بده بستان وجود ندارد.

خبر شهادت وي صحت نداشته است.

متن از عبدالله گنجی   download

شیخ زکزاکی کیست و تشیع در نیجریه چه سابقه‌ای دارد؟

نیجریه در غرب آفریقا واقع شده است و با 170 میلیون نفر جمعیت، پرجمعیت‌ترین کشور آفریقاست و با 60 درصد، اکثریت آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند که هفت درصد آنان شیعیان 12 امامی هستند. روند گرایش به تشیع 12 امامی در این کشور در سال‌های اخیر سرعتی چشمگیر پیدا کرده است و همین عامل توطئه‌های فرقه‌ای برای ایجاد جنگ داخلی در میان مذاهب اسلامی شده است. گروهک بوکوحرام شاخه غرب آفریقا القاعده از جمله گروه‌های تروریستی مورد حمایت پنهان سفارت‌خانه آمریکا در این کشور است که با همین هدف و اهداف اقتصادی-سیاسی دیگر به شرایط امروز خود رسیده است. نیجریه بزرگترین تولید کننده نفت آفریقاست و پتانسیل تبدیل شدن به یک قدرت منطقه‌ای در این قاره را دارا بوده است. به همین دلیل، گروه‌های شورشی با هدف تضعیف حاکمیت این کشور و بروز هرج و مرج در آن، همواره مورد حمایت قدرت‌های غربی هستند.

550789_10150815307143292_1813306256_n

شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان این کشور است. اکثر جمعیت 10 تا 12 میلیونی شیعیان نیجریه به واسطه این عالم شیعه به این مذهب گرویده‌اند. شیخ زکزاکی از محبان امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی است؛ این علاقه و ارادت به همین ترتیب به شیعیان نیجریه هم منتقل شده است و در اکثر اجتماعات آنان، تصاویر امام خمینی (ره) و رهبر انقلاب همواره به چشم می‌خورد. این ارادت و علاقه به حدی است که آنان را گاهی «خمینیون» می‌خوانند.

1377674_653

شیخ زکزاکی گرچه رهبر شیعیان نیجریه است، اما شخصیتی فرامذهبی دارد. هم اهل سنت و هم مسیحیان نیجریه وی را به عنوان شخصیتی مذهبی پذیرفته و از نظرات وی استفاده می‌کنند و احترام ویژه‌ای هم برای او قائل هستند. شیخ زکزاکی از جمله متأثرین انقلاب اسلامی است که دوران طلبگی‌اش به دوران پیروزی انقلاب همزمان شد و دنبال کردن روند این پیروزی به رهبری امام خمینی و تحولات متعاقب آن، وی را بسیار مشتاق شخصیت امام و انقلاب کرد. وی در اولین سالگرد پیروزی انقلاب به ایران سفر کرد و از حرکت ملت ایران برای استقلال و داشتن کشوری اسلامی الهام گرفت.

1377675_442

شیخ زکزاکی در «انجمن اسلامی سوره نیجریه» برای تقریب مذاهب هم بسیار می‌کوشید. اما جدایی بین اهل سنت و شیعیان را حکومت کمونیست این کشور در دهه 90 آغاز کرد. اهل سنت نیجریه غالبا پیرو مذهب مالکی هستند. شیخ زکزاکی دروس این مذهب را نیز گذرانده است و در هر دو حوزه تشیع و تسنن اشراف و تسلط کامل دارد.

  برگرفته از : mashreghnews.ir

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *